Συχνές ερωτήσεις Μητρώου Αναπηρίας
Πρόκειται για ένα ηλεκτρονικό Μητρώο, στο οποίο καταγράφονται τα πιστοποιημένα άτομα με αναπηρία στη Χώρα.
Στο Ψηφιακό Μητρώο Ατόμων με Αναπηρία καταχωρούνται προς το παρόν μόνον οι ακόλουθες περιπτώσεις:
(α) όλα τα άτομα που διαθέτουν ενεργή πιστοποίηση αναπηρίας από το Κέντρο Πιστοποίησης Αναπηρίας (ΚΕ.Π.Α), χωρίς να απαιτείται κάποια ενέργεια από μέρους τους.
(β) όλα τα άτομα που έχουν ψηφιοποιημένη πιστοποίηση αναπηρίας από τις Ανώτατες Υγειονομικές επιτροπές του Στρατού (Α.Σ.Υ.Ε.), του Ναυτικού (Α.Ν.Υ.Ε.), και της Αεροπορίας (Α.Α.Υ.Ε.). Αν δεν έχει γίνει η ψηφιοποίηση της πιστοποίησης αναπηρίας, παρακαλούμε απευθυνθείτε στην αρμόδια ανά περίπτωση επιτροπή.
Δεν συμπεριλαμβάνονται όσοι έχουν πιστοποίηση αναπηρίας σε ισχύ που εκδόθηκε από άλλες επιτροπές και όσοι έχουν απόφαση χορήγησης σύνταξης αναπηρίας. Όσες περιπτώσεις δεν έχουν προς το παρόν συμπεριληφθεί στο Μητρώο δεν στερούνται κανένα δικαίωμα της ιδιότητας του ατόμου με αναπηρία.
Στο Μητρώο τηρούνται ατομικές καρτέλες για κάθε πιστοποιούμενο άτομο με αναπηρία, οι οποίες αποτυπώνουν στοιχεία διαφόρων κατηγοριών, όπως ταυτοποιητικά στοιχεία, στοιχεία κατοικίας και επικοινωνίας, στοιχεία πιστοποίησης αναπηρίας, στοιχεία σχετιζόμενα με την ασφαλιστική κάλυψη, στοιχεία εκπαίδευσης/κατάρτισης, στοιχεία σχετικά με χορηγούμενες παροχές ή υπηρεσίες, στοιχεία εκπροσώπησης, κλπ.
Η ανάπτυξη ενός εθνικού μητρώου τέτοιας κλίμακας, με δεδομένη την ύπαρξη διαφορετικών Αρχών Πιστοποίησης στη χώρα και εναλλακτικών συστημάτων τήρησης δεδομένων πιστοποίησης (ψηφιακών και έγχαρτων αρχείων), δεν καθιστά εφικτή την πλήρη ανάπτυξη και λειτουργικότητά του από την πρώτη μέρα. Απουσίας, λοιπόν, της δυνατότητας μετάπτωσης διαφορετικών βάσεων δεδομένων, το Ψηφιακό Μητρώο Ατόμων με αναπηρία θα αναπτυχθεί με μια μεταβατική λογική, αντλώντας σε πρώτη φάση όλα τα ψηφιακά διαθέσιμα στοιχεία πιστοποίησης της αναπηρίας και λοιπά πεδία στοιχείων των ατόμων με αναπηρία, και σταδιακά θα προχωρά στην άντληση ή τροφοδότηση επιπλέον στοιχείων ή πεδίων, μέσω της αξιοποίησης των σύγχρονων ηλεκτρονικών εργαλείων.
Το Μητρώο περιέχει τις ενεργές γνωματεύσεις αναπηρίας και σκοπός του είναι να παράσχει πληροφόρηση σχετικά με αυτές.
Μπορείτε να εισέλθετε με τους κωδικούς Taxisnet τους δικούς σας και τον ΑΜΚΑ σας αν πρόκειται για εσάς, ή αν πρόκειται για το τέκνο σας, με τους κωδικούς Taxisnet και τον ΑΜΚΑ του ιδίου.
Στα πρώτα στάδια λειτουργίας του Μητρώου, ενδέχεται ενώ διαθέτετε ενεργή πιστοποίηση αναπηρίας, να μην μπορείτε να εισέλθετε στο Μητρώο.
(α) Αν έχετε πιστοποίηση από το ΚΕ.Π.Α., και δεν εμφανίζεται η πιστοποίησή σας στο Μητρώο, είτε η αντλούμενη πιστοποίηση σας παρουσιάζει ελλείψεις ή εσφαλμένες καταχωρήσεις, κυρίως στα πεδία του Αριθμού Φορολογικού Μητρώου (ΑΦΜ) και του Αριθμού Μητρώου Κοινωνικής Ασφάλισης (ΑΜΚΑ), είτε έχετε πολύ παλιά πιστοποίηση, θα πρέπει να απευθυνθείτε στον ΕΦΚΑ ή στην τοπική γραμματεία ΚΕ.Π.Α. της περιοχής σας, ώστε να διευθετηθούν τα θέματα της ΓΑΠΑ σας.
(β) Αν έχετε πιστοποίηση από την Α.Σ.Υ.Ε., την Α.Α.Υ.Ε. ή την Α.Ν.Υ.Ε., θα πρέπει να απευθυνθείτε σε αυτές για να ψηφιοποιήσουν την πιστοποίηση αναπηρίας σας.
Σημειώνεται ότι η Ανώτατη Υγειονομική Επιτροπή της Ελληνικής Αστυνομίας και η Ανώτατη Υγειονομική Επιτροπή του Πυροσβεστικού Σώματος, δεν έχουν ξεκινήσει την ψηφιοποίηση των πιστοποιήσεων αναπηρίας.
Σημειώνεται επίσης ότι τα πρόσωπα που έχουν μεν απόφαση χορήγησης σύνταξης αναπηρίας, αλλά όχι ενεργή πιστοποίηση, δεν εντάσσονται στο Μητρώο.
Τέλος, επισημαίνεται ότι τα πρόσωπα που έχουν ενεργές πιστοποιήσεις από άλλες Επιτροπές (πχ των Νομαρχιακών Υγειονομικών Επιτροπών) δεν εντάσσονται στο Μητρώο, ελλείψει ψηφιακών δεδομένων.
Τα προσυμπληρωμένα στοιχεία αντλούνται διαλειτουργικώς από τα ψηφιακά ΚΕ.Π.Α. και η επέμβαση σε αυτά δεν είναι δυνατή απευθείας μέσω του Μητρώου Αναπηρίας, ούτε από τον πολίτη, αλλά ούτε απευθείας και από το Γραφείο Αρωγής Εθνικής Πύλης Αναπηρίας. Σε αυτή την περίπτωση θα πρέπει ο πολίτης να προβεί σε επικαιροποίηση των στοιχείων του.
Πιο συγκεκριμένα:
- Αν τα λάθη εντοπίζονται σε κάποιο από τα παρακάτω πεδία:
- Όνομα
- Επώνυμο
- Πατρώνυμο
- Μητρώνυμο
- Φύλο
- Χώρα Γέννησης
- Υπηκοότητα
- Ημερομηνία Γέννησης
- Αριθμός Φορολογικού Μητρώου
Τότε πρέπει να προβεί σε επικαιροποίηση των στοιχείων του στο Μητρώο του ΑΜΚΑ
- Αν τα λάθη εντοπίζονται σε κάποιο από τα παρακάτω πεδία:
- Αριθμός Ταυτοποιητικού Εγγράφου
- Τύπος Ταυτοποιητικού Εγγράφου
- Ημερομηνία Έκδοσης Ταυτοποιητικού Εγγράφου
Τότε πρέπει να προβεί σε επικαιροποίηση των στοιχείων του στο Φορολογικό Μητρώο.
- Αν τα λάθη εντοπίζονται σε κάποιο από τα παρακάτω πεδία:
- Στοιχεία Διεύθυνσης
- Σταθερό τηλέφωνο
- Κινητό τηλέφωνο
Τότε πρέπει να προβεί σε επικαιροποίηση των στοιχείων του στο Εθνικό Μητρώο Επικοινωνίας.
Το Μητρώο, καθώς και όλα τα συστήματα, υποσυστήματα και μητρώα της Εθνικής Πύλης Αναπηρίας ικανοποιούν, όπως προβλέπεται ρητώς στο ν. 4961/2022, στο ακέραιο το εθνικό και ενωσιακό θεσμικό πλαίσιο προστασίας των προσωπικών δεδομένων.
Θα πρέπει να έχετε ΑΦΜ και κωδικούς taxisnet, προκειμένου να μπείτε στο Μητρώο.
Όχι. Η καταχώρηση στο Μητρώο γίνεται αυτόματα μέσω διαλειτουργικοτήτων, εφόσον τα στοιχεία της πιστοποίησης είναι ψηφιακά διαθέσιμα και δεν υπάρχει κάποιο πρόβλημα πληρότητας ή ορθότητας των στοιχείων όπως είναι αποτυπωμένα στην πιστοποίηση (ιδίως των ΑΦΜ και ΑΜΚΑ).
Η τροφοδότηση του Μητρώου διενεργείται αποκλειστικά με ηλεκτρονικό και διαλειτουργικό τρόπο και δεν συμπεριλαμβάνει ακόμα όλα τα στοιχεία των πιστοποιήσεων.
Η ύπαρξη ή μη πληροφοριών στο Μητρώο, βάσει της ενεργής σας πιστοποίησης αναπηρίας, εξαρτάται από τον τρόπο που έχει ψηφιοποιηθεί η ΓΑΠΑ σας. Σε κάθε περίπτωση, εφόσον εντοπίσετε διαφορές στα Στοιχεία Πιστοποίησεων του Μητρώου Αναπηρίας (όπως στα Γενικά Στοιχεία Γνωμάτευσης, στις Παθήσεις ή στους Πρόσθετους Χαρακτηρισμούς), θα πρέπει να απευθυνθείτε στον ΕΦΚΑ ή στην τοπική γραμματεία ΚΕ.Π.Α. της περιοχής σας ώστε να καταχωρηθούν ψηφιακά όλα τα πεδία της ΓΑΠΑ και να αντληθούν κατόπιν από το Μητρώο Αναπηρίας.
Η τροφοδότηση του Μητρώο διενεργείται αποκλειστικά με ηλεκτρονικό και διαλειτουργικό τρόπο. Εάν κάποιες τιμές ή πεδία φαίνονται γκριζαρισμένα, αυτό σημαίνει ότι τα πεδία τροφοδοτούνται μεν από το υφιστάμενο σύστημα, αλλά δεν παρέχεται συγκεκριμένη τιμή βάσει των τεχνικών προδιαγραφών. Αν εντοπίσετε μη συμπληρωμένα πεδία στο Μητρώο τα οποία υπάρχουν στη ΓΑΠΑ σας, θα πρέπει να απευθυνθείτε στον ΕΦΚΑ ή στην τοπική γραμματεία ΚΕ.Π.Α. της περιοχής σας, σύμφωνα με την ερώτηση 12.
Όχι, δικαίωμα πρόσβασης στο εθνικό Μητρώο Αναπηρίας έχουν μόνο Έλληνες πολίτες με ενεργή πιστοποίηση σε ισχύ, όπως αναλυτικότερα αναγράφεται στην ερ.2.