Συχνές ερωτήσεις Μητρώου Αναπηρίας
Πρόκειται για ένα ηλεκτρονικό Μητρώο, στο οποίο καταγράφονται τα πιστοποιημένα άτομα με αναπηρία στη Χώρα.
Στο Μητρώο εντάσσονται τα άτομα με αναπηρία που έχουν ψηφιοποιημένη πιστοποίηση αναπηρίας σε ισχύ, από τους ακόλουθους φορείς:
(α) το Κέντρο Πιστοποίησης Αναπηρίας (ΚΕ.Π.Α.) του e-Ε.Φ.Κ.Α.
(β) η Ανώτατη Υγειονομική Επιτροπή του Στρατού
(γ) η Ανώτατη Υγειονομική Επιτροπή του Ναυτικού
(δ) η Ανώτατη Υγειονομική Επιτροπή της Αεροπορίας
(ε) η Ανώτατη Υγειονομική Επιτροπή της Ελληνικής Αστυνομίας
(στ) η Ανώτατη Υγειονομική Επιτροπή του Πυροσβεστικού Σώματος
Δεν συμπεριλαμβάνονται (α) όσοι έχουν πιστοποίηση αναπηρίας σε ισχύ που εκδόθηκε από άλλες επιτροπές και (β) όσοι έχουν απόφαση χορήγησης σύνταξης αναπηρίας.
Στο Μητρώο τηρούνται ατομικές καρτέλες για κάθε πιστοποιούμενο άτομο με αναπηρία, οι οποίες αποτυπώνουν στοιχεία διαφόρων κατηγοριών, όπως ταυτοποιητικά στοιχεία, στοιχεία κατοικίας και επικοινωνίας, στοιχεία πιστοποίησης αναπηρίας, στοιχεία σχετιζόμενα με την ασφαλιστική κάλυψη, στοιχεία εκπαίδευσης/κατάρτισης, στοιχεία σχετικά με χορηγούμενες παροχές ή υπηρεσίες, στοιχεία εκπροσώπησης, κλπ.
Η ανάπτυξη ενός εθνικού μητρώου τέτοιας κλίμακας, με δεδομένη την ύπαρξη διαφορετικών Αρχών Πιστοποίησης στη χώρα και εναλλακτικών συστημάτων τήρησης δεδομένων πιστοποίησης (ψηφιακών και έγχαρτων αρχείων), δεν καθιστά εφικτή την πλήρη ανάπτυξη και λειτουργικότητά του από την πρώτη μέρα. Απουσίας, λοιπόν, της δυνατότητας μετάπτωσης διαφορετικών βάσεων δεδομένων, το Ψηφιακό Μητρώο Ατόμων με αναπηρία θα αναπτυχθεί με μια μεταβατική λογική, αντλώντας σε πρώτη φάση όλα τα ψηφιακά διαθέσιμα στοιχεία πιστοποίησης της αναπηρίας και λοιπά πεδία στοιχείων των ατόμων με αναπηρία, και σταδιακά θα προχωρά στην άντληση ή τροφοδότηση επιπλέον στοιχείων ή πεδίων, μέσω της αξιοποίησης των σύγχρονων ηλεκτρονικών εργαλείων.
Το Μητρώο περιέχει τις ενεργές γνωματεύσεις αναπηρίας και σκοπός του είναι να παράσχει πληροφόρηση σχετικά με αυτές.
Μπορείτε να εισέλθετε με τους κωδικούς Taxisnet τους δικούς σας και τον ΑΜΚΑ σας αν πρόκειται για εσάς, ή αν πρόκειται για το τέκνο σας, με τους κωδικούς Taxisnet και τον ΑΜΚΑ του ιδίου.
Στα πρώτα στάδια λειτουργίας του Μητρώου, ενδέχεται ενώ διαθέτετε ενεργή πιστοποίηση αναπηρίας, να μην μπορείτε να εισέλθετε στο Μητρώο.
(α) Αν έχετε πιστοποίηση από το ΚΕ.Π.Α., και δεν εμφανίζεται η πιστοποίησή σας στο Μητρώο, είτε η αντλούμενη πιστοποίηση σας παρουσιάζει ελλείψεις ή εσφαλμένες καταχωρήσεις, κυρίως στα πεδία του Αριθμού Φορολογικού Μητρώου (ΑΦΜ) και του Αριθμού Μητρώου Κοινωνικής Ασφάλισης (ΑΜΚΑ), είτε έχετε πολύ παλιά πιστοποίηση, θα πρέπει να απευθυνθείτε στον ΕΦΚΑ ή στην τοπική γραμματεία ΚΕΠΑ της περιοχής σας ώστε να διευθετηθούν τα θέματα της ΓΑΠΑ σας.
(β) Αν έχετε πιστοποίηση από την Α.Σ.Υ.Ε., την Α.Α.Υ.Ε. ή την Α.Ν.Υ.Ε., θα πρέπει να απευθυνθείτε σε αυτές για να ψηφιοποιήσουν την πιστοποίηση αναπηρίας σας.
Σημειώνεται ότι η Ανώτατη Υγειονομική Επιτροπή της Ελληνικής Αστυνομίας και η Ανώτατη Υγειονομική Επιτροπή του Πυροσβεστικού Σώματος δεν έχουν ξεκινήσει την ψηφιοποίηση των πιστοποιήσεων αναπηρίας.
Σημειώνεται επίσης ότι τα πρόσωπα που έχουν μεν απόφαση χορήγησης σύνταξης αναπηρίας, αλλά όχι ενεργή πιστοποίηση, δεν εντάσσονται στο Μητρώο.
Τέλος, επισημαίνεται ότι τα πρόσωπα που έχουν ενεργές πιστοποιήσεις από άλλες Επιτροπές (πχ των Νομαρχιακών Υγειονομικών Επιτροπών) δεν εντάσσονται στο Μητρώο, ελλείψει ψηφιακών δεδομένων.
Αν αφορά στα στοιχεία ταυτότητας ή στα στοιχεία επικοινωνίας, δεν χρειάζεται να κάνετε τίποτα, καθώς δεν επιδρά πουθενά ένα σχετικό λάθος ή έλλειψη.
Αν αφορά στο ουσιαστικό περιεχόμενο της πιστοποίησή σας, απευθυνθείτε αρχικώς στο Γραφείο Αρωγής Χρηστών.
Το Μητρώο, καθώς και όλα τα συστήματα, υποσυστήματα και μητρώα της Εθνικής Πύλης Αναπηρίας ικανοποιούν, όπως προβλέπεται ρητώς στο ν. 4961/2022, στο ακέραιο το εθνικό και ενωσιακό θεσμικό πλαίσιο προστασίας των προσωπικών δεδομένων.
Θα πρέπει να έχετε ΑΦΜ και κωδικούς taxisnet, προκειμένου να μπείτε στο Μητρώο.
Όχι. Η καταχώρηση στο Μητρώο γίνεται αυτόματα μέσω διαλειτουργικοτήτων, εφόσον τα στοιχεία της πιστοποίησης είναι ψηφιακά διαθέσιμα και δεν υπάρχει κάποιο πρόβλημα πληρότητας ή ορθότητας των στοιχείων όπως είναι αποτυπωμένα στην πιστοποίηση (ιδίως του ΑΦΜ και ΑΜΚΑ).
Όχι. Η τροφοδότηση του Μητρώου διενεργείται αποκλειστικά με ηλεκτρονικό και διαλειτουργικό τρόπο και δεν συμπεριλαμβάνει ακόμα όλα τα στοιχεία των πιστοποιήσεων.
Η ύπαρξη ή μη πληροφοριών στο Μητρώο, βάσει της ενεργής σας πιστοποίησης αναπηρίας, δεν επηρεάζει σε καμία περίπτωση τις παροχές που λαμβάνετε. Η τυχόν απουσία πληροφοριών βασίζεται αποκλειστικά σε τεχνικούς λόγους και θα διασφαλιστεί σταδιακά. Σε κάθε περίπτωση, δεν θα χάσετε καμία παροχή και δεν χρειάζεται να κάνετε κάτι.
Όχι. Η τροφοδότηση του Μητρώο διενεργείται αποκλειστικά με ηλεκτρονικό και διαλειτουργικό τρόπο. Εάν κάποιες τιμές ή πεδία φαίνονται γκριζαρισμένα, αυτό σημαίνει ότι τα πεδία τροφοδοτούνται μεν από το υφιστάμενο σύστημα, αλλά δεν παρέχεται συγκεκριμένη τιμή βάσει των τεχνικών προδιαγραφών. Καθώς στο Μητρώο, στην παρούσα φάση, εντάσσονται μόνο άτομα με ενεργή πιστοποίηση από το ΚΕΠΑ, οι πληροφορίες αυτές θα επικαιροποιηθούν αυτόματα όταν ο ενδιαφερόμενος προχωρήσει σε έκδοση νέας πιστοποίησης ή αναθεωρήσει την υφιστάμενη, μέσω του νέου ηλεκτρονικού συστήματος. Για τις περιπτώσεις των λοιπών αρχών πιστοποίησης, εκτός ΚΕΠΑ, η πληροφορία θα είναι διαθέσιμη όταν επιτευχθεί διαλειτουργική σύνδεση των δύο συστημάτων.
Όχι, δικαίωμα πρόσβασης στο εθνικό Μητρώο Αναπηρίας έχουν μόνο Έλληνες πολίτες με ενεργή πιστοποίηση σε ισχύ, όπως αναλυτικότερα αναγράφεται στην ερ.2.