Συχνές ερωτήσεις Κάρτας Αναπηρίας
Κάρτα Αναπηρίας μπορούν να εκδώσουν όλα τα άτομα με αναπηρία, με συνολικό ποσοστό αναπηρίας τουλάχιστον 50%, που είναι καταγεγραμμένα στο Ψηφιακό Μητρώο Ατόμων με Αναπηρία από όπου η Κάρτα Αναπηρίας αντλεί τα στοιχεία του ατόμου με αναπηρία,κάνοντας είσοδο στην εφαρμογή της Κάρτας με τους κωδικούς Τaxisnet και τον ΑΜΚΑ σας.
Όχι. Αρκεί να πραγματοποιήσετε μια Είσοδο με τους κωδικούς taxisnet μετά την πιο πρόσφατη επικαιροποίηση στοιχείων σας για να αντληθούν από το Μητρώο. Η καταχώρηση στο Μητρώο γίνεται αυτόματα μέσω διαλειτουργικοτήτων, εφόσον τα στοιχεία της πιστοποίησης είναι ψηφιακά διαθέσιμα και δεν υπάρχει κάποιο πρόβλημα πληρότητας ή ορθότητας των στοιχείων όπως είναι αποτυπωμένα στην πιστοποίηση (ιδίως του ΑΦΜ και ΑΜΚΑ). Για περισσότερες πληροφορίες, δείτε εδώ
Προβλέπονται οι ακόλουθοι τύποι Κάρτας Αναπηρίας:
(α) εκτυπώσιμο έγγραφο (όπως τα πιστοποιητικά εμβολιασμού)
(β) σε ψηφιακή μορφή στην εφαρμογή Gov.gr Wallet (ώστε να έχετε την Κάρτα στο κινητό σας)
(γ) πλαστική ψηφιακή κάρτα (προς το παρόν δεν είναι διαθέσιμη)
Στην Κάρτα Αναπηρίας όλων των τύπων δεν αναγράφονται τα ευαίσθητα προσωπικά δεδομένα σας (δεν αναγράφονται δηλαδή πληροφορίες για την αναπηρία σας), πέραν των ειδικών σημάνσεων που προβλέπονται (σήμανση κλιμακίου αναπηρίας και σήμανση περί ανάγκης συνοδού).
Προκειμένου να προφυλαχθούν να ευαίσθητα δεδομένα προσωπικού χαρακτήρα σας, στην Κάρτα Αναπηρίας δεν αναγράφεται το συνολικό ποσοστό αναπηρίας. Αντί αυτού οι Κάρτες σημαίνονται ως εξής:
- σήμανση «I» για όσους έχουν συνολικό ποσοστό αναπηρίας από 50% έως και 66%
- σήμανση «II» για όσους έχουν συνολικό ποσοστό αναπηρίας από 67% έως και 79%
- σήμανση «III» για όσους έχουν συνολικό ποσοστό αναπηρίας από 80% και άνω.
Το σύμβολο αυτό υποδεικνύει ότι ο κάτοχός της χρειάζεται συνοδό, για τους σκοπούς της Κάρτας Αναπηρίας. Το σύμβολο αυτό απονέμεται:
(α) στους ανηλίκους για το χρονικό διάστημα μέχρι την ενηλικίωσή τους.
(β) στα άτομα που χρήζουν συμπαράστασης ετέρου προσώπου / τελούν σε απόλυτη αναπηρία
(γ) στους δικαιούχοι Προσωπικού Βοηθού του ν.4837/2021
(δ) στα άτομα που εμπίπτουν στις διατάξεις της παρ.1 του άρθρου 16 του ν.1798/1988
(ε) στα άτομα με κινητική αναπηρία με ποσοστό αυτής τουλάχιστον 67%
(στ) στα άτομα με ψυχική αναπηρία με ποσοστό αυτής τουλάχιστον 80%
(ζ) στα άτομα με οπτική αναπηρία με ποσοστό αυτής τουλάχιστον 80%
(η) στα άτομα με απόλυτη αναπηρία όρασης
(θ) στα άτομα με νοητική υστέρηση (ICD-10: F70-F79), ή με χρωμοσωμικές ανωμαλίες (ICD-10: Q90-Q99), ή ειδικές μικτές αναπτυξιακές διαταραχές (ICD-10: F83), ή διάχυτες αναπτυξιακές διαταραχές (ICD-10:F84) ή άλλες διαταραχές της ψυχολογικής ανάπτυξης (ICD-10: F88) ή διάφορες διαταραχές της ψυχολογικής ανάπτυξης (ICD-10: F89), με ποσοστό αναπηρίας οποιαδήποτε από αυτές τουλάχιστον 50%
(ι) στα άτομα με επιληψία (ICD-10: G40) με ποσοστό αυτής της αναπηρίας τουλάχιστον 80%.
Αν έχετε γνωμάτευση του 2022 ή παλαιότερη, ελέγξτε αν στο Μητρώο Αναπηρίας το κριτήριο για το Σ αναγράφεται στο πεδίο «Περιγραφή Αναπηρίας». Σε αυτή την περίπτωση απευθυνθείτε στον ΕΦΚΑ ή στην τοπική γραμματεία ΚΕΠΑ της περιοχής σας.
Όχι. Όποιος/α και αν σας συνοδεύει, εφόσον η Κάρτα σας έχει σημανθεί με «Σ» και πρόκειται για παροχή που ο πάροχος απονέμει και στον συνοδό, θα δικαιούται και αυτός την παροχή, με τον τρόπο που ορίζει ο πάροχος.
Η Κάρτα Αναπηρίας, με την επίδειξή της από τον δικαιούχο της και τον ψηφιακό έλεγχο εγκυρότητάς, αποδεικνύει την ταυτότητα του κατόχου της, την ιδιότητα του ως ατόμου με αναπηρία και το κλιμάκιο ποσοστού αναπηρίας που του έχει αναγνωριστεί.
Οι κάτοχοι Κάρτας Αναπηρίας μπορούν με την επίδειξη της:
- να εξυπηρετούνται κατά προτεραιότητα σε υπηρεσίες εξυπηρέτησης κοινού και να απολαμβάνουν κάθε απαιτούμενη διευκόλυνση
- να την χρησιμοποιούν ως δικαιολογητικό αντί της πιστοποίησης αναπηρίας για τα αναγραφόμενα σε αυτήν δεδομένα.
- να έχουν άμεση και δωρεάν πρόσβαση στους Αρχαιολογικούς Χώρους και τα Μουσεία αρμοδιότητας του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού, χωρίς να απαιτείται έκδοση εισιτηρίου, με ένα απλό σκανάρισμα της Κάρτας τους. Με τον ίδιο τρόπο εισέρχεται και ο Συνοδός, όπου αυτό προβλέπεται βάσει του κλιμακίου αναπηρίας.
Στο επόμενο στάδιο, σταδιακά θα ενσωματώνονται παροχές στην Κάρτα.
Η Κάρτα θα αφορά τις παροχές που απολαμβάνονται με την φυσική παρουσία του κατόχου της.
Όχι. Ο κάθε πάροχος ορίζει ποια δικαιολογητικά αναπηρίας δέχεται. Απλώς επιπλέον αυτών που ήδη δεχόταν, θα πρέπει υποχρεωτικώς να δέχεται και την Κάρτα Αναπηρίας, για τα δεδομένα που αναγράφονται σε αυτήν.
Προς το παρόν μπορείτε (α) να κάνετε αίτηση στο karta.epan.gov.gr,
ώστε να παραχθεί σχετικό έγγραφο το οποίο μπορείτε να τυπώσετε, και (β) μέσω της εφαρμογής wallet.gov.gr, ώστε να έχετε την Κάρτα στο κινητό σας τηλέφωνο.
Εισέρχεστε με τους ατομικούς κωδικούς taxisnet. Δεν χρειάζεστε κανένα δικαιολογητικό. Μπορείτε να δείτε αναλυτικά τα βήματα στον σχετικό οδηγό χρήσης.
Όχι. Θα πρέπει να συνδεθείτε με τους κωδικούς taxisnet του ιδίου. Δείτε αναλυτικές πληροφορίες για την έκδοση για ανηλίκους και συμπαραστατούμενους στην ερώτηση 42.
Μπορείτε να δείτε τις σχετικές οδηγίες εδώ.
Η Κάρτα Αναπηρίας λήγει στο συντομότερο από τα ακόλουθα χρονικά σημεία:
(α) για τους ανήλικους, πέντε χρόνια από την έκδοσή της και όχι πέραν της ημερομηνίας ενηλικίωσης
(β) για όσους διαθέτουν πιστοποίηση αναπηρίας με ισχύ εφ’ όρου ζωής, δέκα χρόνια από την έκδοσή της, για όσους διαθέτουν πιστοποίηση αναπηρίας με ισχύ έως ένα έτος, κατά την λήξη της πιστοποίησης και σε κάθε άλλη περίπτωση, έξι μήνες μετά την λήξη της πιστοποίησης.
Η Κάρτα Αναπηρίας έχει δική της ημερομηνία λήξης που δεν ταυτίζεται πάντα με την ημερομηνία λήξης της πιστοποίησης (βλ. προηγούμενη ερώτηση). Εάν έληξε η πιστοποίησή σας, αλλά δεν έληξε η Κάρτα σας, δεν χρειάζεται να κάνετε κάτι.
Μπορείτε να αιτηθείτε την εκ νέου έκδοση Κάρτας.
Εισέλθετε στο σύστημα, επιλέξτε «Η Κάρτα μου» και ακολούθως επιλέξτε «Επικαιροποίηση Στοιχείων Κάρτας». Η Κάρτα σας θα επανεκδοθεί με τα στοιχεία της νέας σας πιστοποίησης.
Εφόσον εξακολουθεί να είναι σε ισχύ, μπορείτε απλώς να μπείτε στο site και να ξανατυπώσετε το έγγραφο.
Μπορείτε να δείτε αναλυτικά εδώ τι ισχύει για κάθε δεδομένο και πώς μπορεί να διορθωθεί.
Η φωτογραφία είναι απαραίτητη ώστε η Κάρτα να μπορεί να χρησιμοποιηθεί και ως μέσο ταυτοποίησης. Δηλαδή δεν θα χρειάζεται μαζί με την Κάρτα να επιδεικνύεται και αστυνομική ταυτότητα ή διαβατήριο.
Για την φωτογραφία σας θα χρησιμοποιήσετε την ψηφιακή υπηρεσία myPhoto για πολίτες. Σχετικές οδηγίες θα βρείτε εδώ. Προσοχή: θα πρέπει στην υπηρεσία myPhoto να δηλώσετε ότι εξουσιοδοτείτε την εφαρμογή «Εθνική Πύλη Αναπηρίας» να αντλήσει την φωτογραφία σας. Όταν ολοκληρώσετε την διαδικασία στην υπηρεσία myPhoto, θα μπορείτε να υποβάλετε αίτηση για έκδοση Κάρτας πριν τη λήξη της εξουσιοδότησης στο myPhoto. Για την χρήση της υπηρεσίας myPhoto απαιτείται να έχετε καταχωρίσει τον αριθμό του κινητού σας τηλεφώνου στο Εθνικό Μητρώο Επικοινωνίας (ΕΜΕπ). Επισημαίνεται ότι ο αριθμός κινητού μπορεί να καταχωρισθεί μόνο μία φορά, δηλαδή για ένα πρόσωπο. Η επιβεβαίωση του αριθμού του κινητού τηλεφώνου, γίνεται είτε μέσω χρηματοπιστωτικού ιδρύματος (εάν έχετε κωδικούς ηλεκτρονικής τραπεζικής) ή παρόχου υπηρεσιών κινητής τηλεφωνίας, είτε μέσω Κ.Ε.Π. Εναλλακτικά, αν είστε κάτοικος εξωτερικού, μπορείτε να επισκεφθείτε την οικεία προξενική αρχή.
Εισέλθετε στο σύστημα, επιλέξτε «Η Κάρτα μου» και ακολούθως επιλέξτε «Επικαιροποίηση Στοιχείων Κάρτας». Η Κάρτα σας θα επανεκδοθεί με σωστά περικομμένη φωτογραφία.
Θα πρέπει να εκδώσετε νέα φωτογραφία μέσω της εφαρμογής myPhoto για πολίτες. Ακολούθως εισέλθετε στο https://karta.epan.gov.gr/, επιλέξτε «Η Κάρτα μου» και ακολούθως «Επικαιροποίηση Στοιχείων Κάρτας». Θα εκδοθεί νέα Κάρτα με την νέα σας φωτογραφία.
Οι κάρτες αυτές εκδόθηκαν από δοκιμαστικό περιβάλλον. Μπορείτε οποτεδήποτε να εκδώσετε έγκυρη Κάρτα.
Δεν είναι υποχρεωτικό να δηλώσετε στοιχεία επικοινωνίας. Αν πάντως τα καταχωρήσετε, θα χρησιμοποιηθούν μόνο για (α) την διανομή της Κάρτας Αναπηρίας, (β) την ενημέρωσή σας για την λήξη της Κάρτας, (γ) για την ενημέρωσή σας για την προσθήκη παροχών και σημάνσεων σε αυτήν και (δ) για την ενημέρωσή σας για αυτόματη επικαιροποίηση των στοιχείων της Κάρτας σας.
Συνδεθείτε στην εφαρμογή και επιλέξτε «Τα Στοιχεία επικοινωνίας μου» και καταχωρήστε τα στοιχεία επικοινωνίας που επιθυμείτε.
Ήδη με το αναγραφόμενο κλιμάκιο αναπηρίας, η Κάρτα θα πρέπει να γίνεται δεκτή ως δικαιολογητικό για το αναγραφόμενο κλιμάκιο. Αν για παράδειγμα μια παροχή απονέμεται σε όσους έχουν συνολικό ποσοστό αναπηρίας 67% και άνω, ο πάροχος θα πρέπει να δέχεται όλους όσους έχουν Κάρτα με σήμανση κλιμακίου Αναπηρίας ΙΙ ή ΙΙΙ.
Στην Κάρτα δεν αναγράφονται στοιχεία παθήσεων, προκειμένου να προφυλάσσονται τα ευαίσθητα προσωπικά δεδομένα σας. Στο επόμενο διάστημα η Κάρτα θα αρχίσει να συνδέεται με εξειδικευμένες παροχές. Στο στάδιο αυτό θα εξασφαλιστεί ότι ηλεκτρονικά ο πάροχος θα μπορεί να δεί -όχι την πάθησή σας- αλλά μόνον εάν έχετε μια από τις παθήσεις που έχει ορίσει ως προϋπόθεση για την απονομή της παροχής του για την οποία υποβάλλετε αίτημα.
Η Κάρτα Αναπηρίας ακυρώνεται
(α) αυτοδίκαια με τον θάνατο του δικαιούχου
(β) αυτοδίκαια με την δήλωση του κατόχου της περί απώλειάς ή φθοράς της (αφορά μόνο την πλαστική κάρτα)
(γ) οποτεδήποτε με αίτηση του δικαιούχου (σύντομα διαθέσιμο).
Nαι. Μπορείτε πάντως να εκδώσετε νέα Κάρτα, εφόσον η πιστοποίησή σας εξακολουθεί να βρίσκεται σε ισχύ.
Όχι.
Μπορείτε να εκδώσετε νέα Κάρτα στο wallet, εφόσον η πιστοποίησή σας εξακολουθεί να βρίσκεται σε ισχύ.
Ναι, εφόσον η πιστοποίησή σας εξακολουθεί να βρίσκεται σε ισχύ.
Προς το παρόν δεν είναι διαθέσιμη τέτοια κάρτα. Θα ενημερωθείτε σχετικώς στα στοιχεία επικοινωνίας σας, όπως τα δηλώσατε στο site.
Η Κάρτα, σε όλες τις μορφές της, αποτελεί έγγραφο κατά την έννοια του του άρθρου 27 του ν.4727/2020. Η εγκυρότητα κάθε Κάρτας μπορεί να επιβεβαιωθεί μέσω των προβλεπόμενων διαδικασιών στην εφαρμογή «Έλεγχος εγκυρότητας εγγράφων gov.gr»
Όχι. Παρ’ όλα αυτά, σύμφωνα με την Εγκύκλιο 10578/2025 τα Άτομα με Αναπηρία τα οποία διαθέτουν Κάρτα Αναπηρίας σε ισχύ με την σήμανση «ΙΙ» ή «ΙΙΙ» έχουν το δικαίωμα της μετακίνησης με μειωμένο εισιτήριο κατά 50% σε όλες τις διαδρομές εσωτερικού των υπεραστικών λεωφορείων των ΚΤΕΛ μόνο με την επίδειξη της κάρτας.
Ωστόσο για τα Άτομα με Αναπηρία τα οποία δικαιούνται Δελτίο Μετακίνησης και για τον συνοδό τους, απαιτείται η επίδειξη του Δελτίου Μετακίνησης.
Όχι. Οι θέσεις στάθμευσης ΑμεΑ απευθύνονται μόνο στους κατόχους του Δελτίου Στάθμευσης ΑμεΑ.
Όχι. Παρ’ όλα αυτά, σύμφωνα με την Εγκύκλιο 10578/2025 τα Άτομα με Αναπηρία τα οποία διαθέτουν Κάρτα Αναπηρίας σε ισχύ με την σήμανση «ΙΙ» ή «ΙΙΙ» έχουν το δικαίωμα της μετακίνησης με μειωμένο εισιτήριο κατά 50% σε όλες τις διαδρομές εσωτερικού των υπεραστικών λεωφορείων των ΚΤΕΛ μόνο με την επίδειξη της κάρτας.
Ωστόσο για τα Άτομα με Αναπηρία τα οποία δικαιούνται Δελτίο Μετακίνησης και για τον συνοδό τους, απαιτείται η επίδειξη του Δελτίου Μετακίνησης.
Στο Υποσύστημα της Κάρτας Αναπηρίας, καθώς και όλα τα συστήματα, υποσυστήματα και μητρώα της Εθνικής Πύλης Αναπηρίας ικανοποιούν, όπως προβλέπεται ρητώς στο ν.4961/2022, στο ακέραιο το Γενικό Κανονισμό για την Προστασία Δεδομένων.
Ισχύουν και για κάθε ανήλικο ή συμπαραστατούμενο οι ίδιες προϋποθέσεις. Θα πρέπει να έχει πιστοποίηση αναπηρίας σε ισχύ, ΑΦΜ, ΑΜΚΑ, κωδικούς taxisnet, και να έχει φωτογραφία (είτε αστυνομικής ταυτότητας είτε μέσω της εφαρμογής myPhoto για πολίτες).
Η υπηρεσία myPhoto μπορεί να χρησιμοποιηθεί για να συσχετίσετε φωτογραφίες ανηλίκου, που βρίσκεται υπό την επιμέλειά σας, και η επιμέλεια επιβεβαιώνεται από το Μητρώο Πολιτών του Υπουργείου Εσωτερικών.
Για να συσχετίσετε τις φωτογραφίες του ανήλικου υπό την επιμέλειά σας και να εξουσιοδοτήσετε την εφαρμογή «Εθνική Πύλη Αναπηρίας» για χρήση της φωτογραφίας του ανήλικου με αναπηρία, ακολουθείτε τα εξής βήματα, αφού συνδεθείτε στην εφαρμογή με τους δικούς σας κωδικούς taxisnet:
i. επιλέγετε «Ανήλικο υπό την επιμέλεια σας»
ii. εισάγετε τον ΑΜΚΑ/ΠΑΑΥΠΑ και, εφόσον έχει, και τον ΑΦΜ του ανηλίκου
iii. εισάγετε τον κωδικάριθμο που αντιστοιχεί στις ψηφιακές φωτογραφίες του ανηλίκου και τον οποίο λάβατε με μήνυμα (email ή sms) από τον φωτογράφο σας
iv. εξουσιοδοτείτε την εφαρμογή «Εθνική Πύλη Αναπηρίας» για να αντλήσει τη φωτογραφία του ανηλίκου.
Σημειώνεται ότι κατά των υποβολή των παραπάνω στοιχείων γίνεται έλεγχος αντιστοιχίας ΑΜΚΑ/ΠΑΑΥΠΑ και ΑΦΜ του ανηλίκου και ελέγχεται η σχέση του μ’ εσάς.
Αν επιθυμείτε η διαδικασία της υπηρεσίας myPhoto να πραγματοποιηθεί σε ΚΕΠ, θα πρέπει να γνωρίζετε ότι η συσχέτιση και εξουσιοδότηση της εφαρμογής «Εθνική Πύλη Αναπηρίας» για χρήση των φωτογραφιών του ανήλικου φυσικού προσώπου με αναπηρία, μπορεί να πραγματοποιηθεί από τον έχοντα την επιμέλεια του ανήλικου και αποκλειστικά με αυτοπρόσωπη παρουσία του ίδιου και του ανήλικου. Ο υπάλληλος του Κ.Ε.Π. προβαίνει σε ταυτοποίηση του έχοντος την επιμέλεια του ανηλίκου και του ίδιου του ανηλίκου εφόσον για το ανήλικο μέλος έχει εκδοθεί ταυτοποιητικό έγγραφο. Επίσης ως έχων την επιμέλεια του ανηλίκου οφείλετε να διαθέτετε τα εξής:
i. το απαραίτητο στοιχείο ταυτοποίησής σας
ii. το νομιμοποιητικό έγγραφο ελληνικής αρχής ή αρμόδιας αρχής μεταφρασμένο αρμοδίως και επικυρωμένο από αρμόδια ελληνική αρχή, από το οποίο προκύπτει η επιμέλεια,
iii. τον ΑΦΜ και τον ΑΜΚΑ του ανηλίκου με αναπηρία,
iv. τον δικό σας ΑΦΜ και
v. το κινητό τηλέφωνο του ανηλίκου σε περίπτωση επιθυμίας καταχώρισης του αριθμού του κινητού τηλεφώνου του ιδίου.
Όχι, αναμένεται όμως να αποκτήσει ισχύ μέχρι το 2028.